Syarat Poligami di Malaysia
Pastinya apa yang akan dikogsikan ini akan mengundang kemarahan dari para isteri di luar sana.
Artikel daripada pihak JAKIM ini akan memfokuskan kepada isu poligami kerana ianya sering menimbulkan pro dan
kontra di dalam masyarakat termasuk di kalangan umat Islam sendiri .
Pastinya kaum lelaki mendabik dada dan mendakwa poligami merupakan salah satu hak mereka, manakala kaum wanita pula berkeras enggan dimadu
dengan berbagai-bagai alasan yang diberi.
Lantaran daripada itu , topik ini cuba digarap dengan memperlihatkan konsep
poligami mengikut hukum syarak dan perlaksanaannya mengikut undang-undang syariah di
Malaysia.
Ini semua merupakan informasi yang dikogsikan daripada pihak JAKIM dan bukan tulisan kami sendiri dan ianya sekadar perkongsian buat semua .
Jika ingin tahu maklumat penuh kandungan PDF ini, sila ke perenggan
terakhir artikel ini.
Mari kita bersama-sama membaca 2 syarat poligami di Malaysia.
1. Berkemampuan Untuk Menanggung Nafkah Isteri-isteri
Suami berkewajipan menanggung nafkah isteri zahir dan batin tidak kira sama ada dia
mempunyai seorang isteri atau lebih.
Nafkah zahir yang dimaksudkan di sini ialah dari aspek
makan-minum, pakaian, kediaman dan perubatan.
Nafkah batin pula ialah suami
berkeupayaan dalam memberi layanan seks kepada isteri.
Di dalam Mazhab Syafi’e, terdapat
dua pendapat mengenai kadar pemberian nafkah kepada isteri iaitu :
1. Melihat keadaan suami sahaja tanpa mengambil kira keadaan isteri,
2.Melihat keadaankedua duasuami dan isteri iaitu dinilai menurut kesanggupan suami dan perlu diberi menurut keadaan isteri.
Dalam hal ini , pendapat kedua adalah lebih sesuai dan menepati konsep keadilan
memandangkan dalam banyak keadaan seseorang suami itu juga mempunyai isteri yang datang dari
berbagai-bagai status kedudukan yang berbeza-beza .
Abu al- ‘Aynayn dalam buku al-Ziwaj wa al-
Talaq fi al-Islam berpandangan bahawa sebarang penambahan boleh diberikan kepada salah
satu isteri dalam soal pemberian nafkah.
Walaupun begitu ia tidak boleh diamalkan jika boleh
membawa kepada perselisihan dan tidak puas hati di kalangan isteri.
2. Berlaku Adil Kepada Isteri-isteri
Menurut Abu al-‘Aynayn, keadilan bermaksud penyamarataan terhadap semua isteri tanpa
wujud pilih kasih di antara mereka.
Ia juga termasuk interaksi yang baik di antara suami isteri yang
meliputi perbuatan, tutur kata dan akhlak .
Keadilan ini juga wajib dijelmakan di dalam perkara-perkara ikhtiari dan lahiriah yang melibatkan beberapa aspek iaitu nafkah, pakaian,
penempatan, giliran bermalam dan musafir .
Perasaan dan kasih sayang pula tidak termasuk di
dalam tuntutan keadilan kerana ianya di luar kawalan manusia dan bersifat relatif.
Walaupun
begitu suami tetap dilarang daripada menzahirkan secara jelas tentang perbezaan ini
berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Nisa’, ayat : 129
Mafhumnya :
“Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu
bersungguh-sungguh (hendak melakukannya).
Oleh itu janganlah kamu cenderung (berat
sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti
tergantung (di awang-awangan).
Jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan
memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun
lagi Maha Mengasihani.”
2.1. Adil Dalam Menyediakan Kediaman
Sebagaimana pemberian nafkah, suami juga perlu menyediakan tempat tinggal isteri baik
dalam keadaan monogami atau poligami.
Apabila berpoligami, kediaman isteri seboleh-
bolehnya hendaklah diasingkan sebagai suatu inisiatif untuk mengelakkan perselisihan
keluarga dan perasaan cemburu menular di kalangan isteri.
Menurut ‘Abd al-Nasir Tawfiq
al-‘Attar dalam bukunya Ta’addud al-Zawjat min al-Nawahi al-Diniyyah wa al-Ijtima’iyyah wa
al-Qanuniyyah, pengasingan ini bergantung kepada kemampuan seseorang suami yang mana
tidak semestinya disediakan sebuah rumah untuk setiap isteri bahkan dibolehkan juga
disediakan bilik-bilik berasingan dalam satu rumah yang sama.
Walaubagaimanapun dari segi psikologi, menempatkan ister-isteri dalam rumah yang sama
akan memudahkan mereka berselisih faham yang boleh melukakan perasaan.
2.2. Adil Dalam Giliran Bermalam
Suami wajib menentukan kadar giliran bermalam yang adil di antara isteri- isterinya tanpa mengira sama ada isterinya itu isteri muda, isteri tua dan sebagainya.
Suami berdosa jika
memberikan giliran lebih banyak kepada salah seorang isteri berbanding dengan isterinya yang
lain.
Walaubagaimanapun ‘Abd al-Nasir Tawfiq al-‘Attar berpandangan kelonggaran boleh
diberikan pada malam-malam awal perkahwinan dengan isteri baru tanpa perlu diqadha balik
kepada isteri tua.
Ini berdasarkan kepada hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Anas
r.a. dengan katanya :
Mafhumnya :
“ Di antara sunnah ialah apabila seorang lelaki berkahwin dengan anak dara lalu dia bermalam
dengannya selama tujuh malam. Sekiranya janda, selama tiga malam ”.
(Riwayat Muslim)
Di samping itu keadilan dalam giliran malam ini masih juga relatif sifatnya dan perlu dinilai
mengikut situasi seseorang isteri. Ia boleh dilonggarkan apabila ada kerelaan daripada mana-
mana isteri tersebut. Ini berdasarkan kepada hadis Nabi SAW yang diriwayatkan dari al-
Bukhari :
Mafhumnya :
“ Sawdah telah memberikan giliran beliau kepada Aisyah dan Rasulullah telah bermalam
bersama Aisyah dengan giliran beliau dan Sawdah ”.
2.3. Adil Dalam Musafir
Munurut pendapat Imam Syafie, suami wajib membuat undian di antara isteri- isteri sekiranya
beliau menginginkan salah seorang dari mereka menemaninya bermusafir.
Dengan itu suami tidak wajib menggantikan giliran bermalam kepada isteri yang sepatutnya mendapat hak pada
masa musafirnya. Berbeza keadaannya jika undian tidak dibuat dan tiada kerelaan mana-mana
isteri, suami wajib mengqadha giliran bermalam kepada isteri yang tidak memperolehi haknya
pada masa musafir tersebut. Perkara berkenaan undian ini disebut oleh Aishah r.a. menerusi
hadis riwayat al-Bukhari :
Mafhumnya :
“ Nabi SAW apabila keluar bermusafir, baginda akan menjalankan undian di antara isteri-
isterinya ”.
Bagaimanapun mazhab Hanafi berbeza pandangan dalam hal ini dengan mengatakan suami
tidak wajib membuat undian untuk memilih isteri yang menemaninya ketika musafir.
Sudah selesai membaca artikel ini keseluruhannya? Fikir baik-baik, besar atau tidak
tanggungjawab bila beristeri lebih dari satu? Mampukah suami melakukan semua perkara ini.
Walaupun dua sahaja, ia sungguh berat.
Masih lagi ada keinginan untuk berpoligami? Jika anda antara orang yang terus ‘skip’ ke
bahagian perenggan terakhir untuk dapatkan informasi tentang poligami dari JAKIM berbentuk
PDF, boleh download di sini.
Semoga semuanya bermanfaat!
0 comments:
Post a Comment