ads

Thursday, June 12, 2014

Filled Under:

MESTI BACA !! Tujuh Aktiviti Yang Boleh Membawa Maut Selepas Makan !!


Pada kebiasaannya selepas makan kita selalunya dinasihatkan untuk tidak terus berbaring kerana ia akan menyebabkan makanan tidak hadam dan boleh membahayakan .Di sini dikongsikan  beberapa aktiviti yang mungkin membawa maut selepas makan .


1.  Perkara Buruk Selepas Makan: Jangan merokok

Menurut kajian daripada pakar-pakar kesihatan mendapati bahawa sebatang rokok yang dihisap sebaik sahaja selesai makan bersamaan dengan menghisap 10 batang rokok dan meningkatkan risiko mendapat kanseer paru-paru. 

2.  Jangan makan buah
Dilarang memakan buah sebaik sahaja selesai makan kerana perkara ini akan menyebabkan perut kita buncit kerana kandungan air berlebihan. Jika anda mahu makan buah, makanlah sebelum makan ataupun 1-2 jam selepas makan. 

3.  Jangan minum teh
Disamping itu sebagai pengetahuan , daun teh mengandungi asid yang agak tinggi. Bahan ini boleh menyebabkan protein yang terkandung dalam makanan yang kita makan akan menjadi keras sehingga sukar untuk dihadamkan oleh usus . 
4.  Jangan longgarkan tali pinggang anda
Kita perlu melonggarkan tali pinggang sebaik selesai kita selesai makan kerana jika tidak ia akan menyebabkan usus terbelit dan terhalang. 

5.  Jangan mandi
Kita tidak boleh mandi sebaik sahaja selesai makan kerana ia boleh menyebabkan peningkatan aliran darah pada tangan, kaki, dan badan hingga menyebabkan aliran darah di sekelling perut menurun. Ini akan menyebabkan sistem penghadaman menjadi agak lemah . 

6.  Jangan banyak berjalan
Anda juga pernah dinasihatkan agar berjalan sehingga 100 tapak sebaik selesai makan. Ini adalah tidak benar kerana berjalan boleh menyebabkan sistem penghadaman sukar menyerap zat daripada makanan yang baru dimakan. 

7.   Jangan tidur 
Jika kita tidur sebaik selesai makan ia akan menyebabkan makanan tidak dapat dihadamkan dengan baik . Ini secara tidak langsung akan menyebabkan gastric dan jangkitan pada usus .

Oleh yang demikian kita perlulah mengikuti tips-tips yang ada supaya kita akan kekal sihat dan dapat memberikan kehidupan yang lebih sempurna pada masa akan datang . 




0 comments:

Post a Comment