ads

Friday, November 7, 2014

Filled Under:

MESTI CUBA !! Nasi Kandar 'BERATUR' Memang Cukup Menyelerakan !!


Pada setiap malam dari jam 10 malam , kebanyakkan orang akan mula lapar dan bagi yang menetap di Pulau Pinang pastinya  nasi kandar menjadi pilihan .

Bagi peminat nasi kandar pastinya sudah mengetahui tentang kelazatan nasi kandar yang terletak di sebelah Masjid Kapitan Keling.


Nasi Kandar Beratur, telah mula terkenal dan telah menarik perhatian ramai orang  dan makanannya yang lazat telah menjadikannya populardan dikenali sejak 1943.

Seperti namanya , hampir setiap hari ada yang beratur panjang bagi mendapatkan nasi kandar dari gerai tersebut. Kunjungan yang kami jalankan  pada jam 10.30 malam pada hari kerja tidak berbeza .

Garis panjang orang ramai beratur bagi mendapatkan hidangan dapat dilihat dengan pelbagai golongan masyarakat beratur untuk mendapatkan makanan . Bagi yang sudah biasa membeli makanan disini akan datang setengah jam awal selepas kedai dibuka .

Kami akhirnya menunggu hampir satu jam, tetapi kita merasakan servis yang diberikan  cukup cepat. Kelebihan gerai ini juga harus dipuji kerana memiliki sejumlah besar kerusi dan meja maka kami dengan mudah mendapat sebuah meja kosong untuk duduk dan menikmati makanan kami setelah menunggu lama .

Nasi Kandar Beratur mempunyai pelbagai pilihan yang banyak dari segi hidangan, bermula dari ayam goreng, daging kurma dan kari sotong. Setiap bahagian dari ayam berharga RM5 manakala ikan  pula berharga RM3.50 setiap satu.







Pilihan pertama kami pastinya ros ayam, dan itu merupakan pilihan  terbaik! Sos yang sedap dan rasa manis, masin dan masam. Dalam beberapa minit sahaja , kami selesai meratah ayam sehingga semua tinggal  tulang.

Namun begitu kurma daging (daging lembu kurma, RM3) memang benar-benar  lembut , dan kurma kuah berperisa memang cukup menyelerakan .


Jika anda ingin pergi ke gerai tersebut, ingat bahawa gerai yang sama mempunyai dua pengurusan yang berbeza kerana Nasi Kandar Beratur bermula pada 10,00 malam hingga awal pagi, manakala pengurusan lain mengendalikan gerai tersebut pada siang harinya . Kami tidak pernah mencuba versi siang hari .

Oleh itu selamat mencuba ..






0 comments:

Post a Comment